tag:blogger.com,1999:blog-68629683352842847032023-06-20T05:36:15.996-07:00redhareadersredha dan rasai kebahagiaan kurniaanNyaredhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-22716941072366528422012-07-17T21:35:00.000-07:002012-07-17T21:35:00.679-07:00PERBINCANGAN ILMIAHLITERASI & NUMERASI<br />
<br />
Kenapa masalah membaca, menulis dan mengira ini berpanjangan? Adakah memang hakikat kejadian manusia yang pelbagai pencapaian atau gagalkah kita, guru? atau ada sebab-sebab lain.<br />
Jom bincang. Beri pendapat anda.redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-60673962823398133252012-05-16T19:20:00.002-07:002012-05-16T19:20:28.907-07:00SELAMAT HARI GURU<br />
<br />
TERIMA KASIH yang tidak terhingga buat IBUku GURU yang berkorban nyawa, jiwa dan raga mendidikku, GURU-GURU yang mendidikku, rakan-rakan yang bergelar GURU, pelajar-pelajarku yang bergelar GURU dan pelajar-pelajarku yang bergelar bakal GURU serta semua mereka yang bergelar GURU.redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-62328995676294260202012-03-05T19:36:00.000-08:002012-03-05T19:36:39.585-08:00PKP3113 Kajian Tindakan 1Perhatian Pelajar-pelajar Semester 7 ( PGSR Ambilan November 2008) Major Pendidikan Pemulihan.<br />
<br />
Tuan puan dikehendaki berjumpa penyelia kajian masing-masing segera sebelum 8 Mac 2012.<br />
<br />
Arahan KJ Jabatan ilmu Pendidikan redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-89488498477443399612012-01-10T18:04:00.000-08:002012-01-10T18:04:01.447-08:00EDU 3103 MURID DAN ALAM BELAJARAssalamualaikum dan Salam Sejahtera<br />
<br />
Selamat datang ke laman redhareaders kepada pelajar-pelajar program PPG yang mengikuti kursus EDU3103 di IPG Kampus Tuanku Bainun. Melalui Blog redhareaders ini saudara saudari boleh berinteraksi dengan saya mengenai kursus EDU3103. Sebarang pertanyaan sila ajukan melalui blog ini dan InsyaAllah jika tiada masalah dengan capaian internet saya akan menjawab dengan kadar segera.redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-2428500357602476962011-12-18T18:03:00.000-08:002011-12-18T18:03:17.839-08:00Salam Maal Hijrah 1433 dan Selamat Menyambut Tahun Baru 2012Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia, Maaf agak lama saya tidak kemas kini blog redhareaders kerana agak sibuk dengan kelas KDC kumpulan PGSR yang kini di penghujung semester 6 dan akan memulakan semester 7 selepas exam minggu ini. SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER semoga semua pelajar PGSR akan beroleh kejayaan hasil usaha dan pengorbanan dalam menuntut ilmu.redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-65845644057553692442011-09-26T06:23:00.000-07:002011-09-26T06:23:07.340-07:00FollowersSalam, Terima kasih kepada semua yang telah menjadi follower blog saya ini. Saya mengalu-alukan komen dan cadangan dari saudara saudari agar saya dapat pertingkatkan lagi persembahan maklumat yang dapat kita kongsi bersama.redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-4595807067917959452011-08-24T17:21:00.000-07:002011-08-24T17:21:37.259-07:00Latihan KhasSalam, terdapat beberapa pengunjung dan pelajar IPGKTB bertanyakan tentang latihan khas yang ditawarkan berkaitan pendidikan pemulihan.<br />
<br />
Terdapat latihan khas yang ditawarkan untuk guru dalam perkhidmatan mengikuti kursus khusus dalam bidang pendidikan pemulihan. Kursus ini dilaksanakan di IPG selama 14 minggu (KDP) dan 1 tahun (KSPK - Kursus Sijil Perguruan Khas) <br />
redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-42558356432485717212011-08-22T18:07:00.000-07:002011-08-22T18:19:28.536-07:00Selamat Berpuasa dan Selamat Hari Raya<div style="text-align: justify;">Salam buat semua pengujung <span style="color: blue;">redhareaders</span>, Selamat Berpuasa semoga beroleh rahmat dan menemui Lailatul Qadar.<span style="color: lime;"> <span style="color: red;">Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin</span></span><span style="color: red;">.</span> Semoga selamat dalam perjalanan menuju destinasi yang dirancang.Terima kasih kepada semua pengunjung yang sudi memberi komen yang membina InsyaAllah redhareaders akan terus dimantapkan agar menjadi laman yang mengandungi berbagai maklumat selain berkaitan pendidikan khas. InsyaAllah selepas sambutan hari raya sebuah laman bulanan akan disiarkan. Terima kasih. </div><br />
redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-77539891012369821062011-07-28T19:14:00.000-07:002011-08-22T17:58:03.265-07:00TERIMA KASIHsalam, jutaan terima kasih kepada rakan-rakan pensyarah dan pelajar-pelajar yang melayari blog redhareaders. Komen anda amat dihargai. Sila sertakan email anda. Insyaallah saya akan berkongsi maklumat akademik lain yang saya dapat tetapi tak dapat dimuatnaik ke laman redhareaders. redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-79172233929442493332011-07-27T22:32:00.000-07:002011-07-27T22:38:59.643-07:00Sejarah pendidikan pemulihan<div style="text-align: justify;">Program pendidikan pemulihan bermula di Amerika Syarikat setelah termaktubnya PL 94-142 apabila seorang kanak-kanak autistik telah berjaya mendapat anugerah pelajar terbaik semasa di sekolah rendah dan sekolah menengah. Kanak-kanak tersebut telah memasuki universiti dan memperolehi ijazah sarjana muda dan kini bekerja walaupun dianggap seorang yang berkelainan upaya. Kejayaan pelajar ini adalah hasil daripada kelulusan undang-undang pada tahun 70-an. Pada 29 Novermber 1975 Kongres AmerikaSyarikat telah meluluskanPublic Law 94-142 .<br />
<a name='more'></a><br />
Undang-undang ini menjamin bahawa setiap individu di antara umur 3 hingga 21 tahun akan menerima pendidikan percuma dalam persekitaran yang tidak menghalang perkembangan intelek mereka. Undang-Undang ini memberi kuasa kepada 50 buah negeri di Amerika Syarikat dan pihak berkuasa tempatan melindungi hak serta memenuhi keperluan bayi, kanak-kanak dan belia berkeperluan khas serta keluarga mereka. Melalui undang-undang ini, kanak-kanak kelainan upaya atau berkeperluan khas dibenarkan belajar bersama dengan kanak-kanak normal atau biasa. Sekiranya kelainan upaya kanak-kanak itu menyebabkan dia tidak menunjukkan kemajuan dalam kelas biasa maka dia ditempatkan dalam kelas khas. <br />
<br />
Pada tahun 1990, Public Law 94 -142 diperluaskan dibawah akta dinamakan Individuals with Disabilities Education Act (IDEA). Undang-undang ini menunjukkan betapa penting hak orang kelainan upaya dilindungi. <br />
<br />
Undang-undang ini memberi penekanan tentang penyediaan pendidikan percuma dan pendidikan bercorak awam yang sesuai kepada kanak-kanak berkeperluan khas. Ini bermakna pendidikan kanak-kanak khas ini adalah percuma. Semuanya dibiayai oleh kerajaan yang mendapat hasil daripada sistem percukaian negara..<br />
<br />
Pendidikan bagi kanak-kanak berkeperluan khas dilaksanakan dalam persekitaran yang tidak menghalangkan mereka untuk berkembang. Ini bermaksud tidak ada pengasingan sama ada dalam bentuk sekolah atau kelas dalam pelaksanaan pendidikan khas. Kanak-kanak berkeperluan khas boleh belajar di dalam sekolah awam biasa dan di dalam kelas kanak-kanak biasa. Pendidikan sebegini dikenali sebagai ³pendidikan inklusif´.<br />
<br />
Kanak-kanak berkeperluan khas dilindungi daripada sebarang elemen bercorak diskriminasi dalam penilaian pendidikan. Penilaian pendidikan dilaksanakan dalam pelbagai cara. Namun dengan terlaksananya undang-undang ini, penilaian ke atas kanak-kanak berkeperluan khas hendaklah mengambil kira ciri-ciri yang ada pada kanak-kanak berkeperluan khas dan hendaklah disesuaikan dengan kecacatan ,kekurangan atau kelainan upaya mereka.<br />
<br />
Penglibatan ibu bapa amat penting dalam merancang dan menentukan perkembangan pendidikan setiap murid. Ini memberi ruang kepada ibu bapa yang mempunyai kanak-kanak berkeperluan khas untuk melibatkan diri dalam merancang dan menentukan perkembangan pendidikan untuk anak-anak mereka. Guru pendidikan khas dikehendaki menyediakan rancangan pendidikan individu bagi setiap murid berkepeluan khas dengan mengikut prosedur yang ditetapkan. Ini membolehkan guru merancang objektif yang hendak dicapai oleh murid berkeperluan khas dalam satu jangka masa tertentu semasa kanak-kanak ini bersekolah dengan mengambil kira potensi dan kelainan upaya seseorang kanak-kanak berkeperluan khas.. Konsep kolaborasi dalam pendidikan diamalkan iaitu satu konsep yang melibatkan pelbagai pihak atau pelbagai disiplin seperti ibu bapa, kaunselor, guru khas, pegawai kesihatan dan guru mata pelajaran terlibat sama dalam merancang pendidikan murid-murid berkeperluan khas.<br />
<br />
Sebelum IDEA, ramai kanak-kanak tidak diberi peluang pendidikan. Pada tahun 1970, hanya seorang daripada lima kanak –kanak kurang upaya berpeluang pergi ke sekolah. Kebanyakkan negeri-negeri di Amerika Syarikat mempunyai undang-undang yang tidak membenarkan kanak-kanak pekak, buta, kecelaruan emosi atau kerencat mental menghadiri sekolah biasa. <br />
<br />
Oleh kerana IDEA kini program intervensi awal disediakan untuk lebih 200,000 bayi dan kanak -kanak kurang upaya. Pada tahun 2000 di Amerika Syarikat kira-kira 6.5 juta kanak-kanak dan belia menerima pendidikan khas dan perkhidmatan lain bagi memenuhi keperluan mereka. Lebih ramai pelajar kelainan upaya menghadiri sekolah di kawasan perumahan masing-masing yang dahulunya tidak terbuka untuk mereka. Pelajar kelainan upaya yang belajar dalam kelas atau bangunan terasing telah berkurangan dan kini belajar bersama dengan pelajar lain. <br />
<br />
IDEA dilihat sebagai satu pembaharuan yang mana pendidikan untuk kanak-kanak berkeperluan khas diberi perhatian yang lebih khusus. Melalui akta ini juga konsep pendidikan untuk semua dan pendemokrasian pendidikan diperkemaskan. Ibu bapa yang mempunyai anak berkeperluan khas. dilibatkan dalam perancangan pendidikan anak-anak mereka. Di samping itu konsep kolaborasi dalam pendidikan yang membabitkan pihak dalam pelbagai kepakaran disepadukan untuk kepentingan masa depan kanak-kanak berkeperluan khas. Akta ini juga dijadikan asas panduan dalam pelaksanaan pendidikan khas di negara-negara lain termasuk Malaysia.<br />
<br />
Laporan Warnock yang dikeluarkan pada tahun 1974 mencetuskan permulaan pendidikan pemulihan di England. Jawatankuasa Inkuiri Pendidikan Kanak-kanak Cacat Warnock ditubuhkan dengan tujuan mengkaji semula pendidikan khas di Britain. Laporan Warnock yang diumumkan pada 1978 mempengaruhi perkembangan dan pembangunan pendidikan khas di Britain. Walaupun cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam laporan itu tidak dilaksanakan serta merta tetapi Laporan Warnock dijadikan asas dalam pelaksanaan pendidikan khas dan cadangan -cadangan yang dikemukan dimasukkan dalam akta pendidikan pada tahun-tahun berikutnya seperti konsep pendidikan inklusif yang secara langsung memansuhkan konsep pengasingan yang diamalkan sebelumnya.<br />
<br />
Laporan ini menekankan kepada konsep percampuran antara kanak-kanak berkeperluan khas dengan kanak-kanak biasa yang dikenali sebagai integrasi atau inklusif. Konsep integrasi atau inklusif menekankan bahawa kanak-kanak berkeperluan khas perlu belajar di sekolah harian biasa dan berpeluang bergaul dengan kanak-kanak biasa. Dasar ini dilaksanakan dan diamalkan sehingga ke hari ini termasuk di Malaysia. Akta Pendidikan 1981 pula meletakkan kepentingan peranan ibu bapa dalam pelaksanaan pendidikan khas. <br />
<br />
Manakala Akta Kanak –kanak 1989 (Childrens Act, 1989) menyarankan dua perubahan untuk memperkukuhkan pelaksanaan pendidikan khas . Pertama, amalan membuat diagnosis ke atas kanak-kanak berkeperluan khas yang sebelum ini dilakukan oleh ahli perubatan sahaja dipinda kepada konsep koloboratif iaitu, diagnosis dilakukan oleh pelbagai pihak yang terlibat dalam pendidikan khas mengikut kepakaran dan keperluan. Umpamanya, ahli psikologi pendidikan membuat diagnosis ke atas keperluan mengikuti pendidikan dan ahli patologi bahasa membuat penilaian terhadap keupayaan berbahasa ke atas kanak-kanak berkeperluan khas. Jelas sekali akta ini memberi ruang kepada pelbagai pihak dengan pelbagai kepakaran melibatkan diri dalam menentukan pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas. <br />
<br />
Keduanya, konsep pengasingan tempat belajar kanak-kanak berkeperluan khas diganti dengan konsep integrasi atau inklusif iaitu kanak-kanak berkeperluan khas belajar bersama dengan kanak-kanak biasa dalam sekolah dan kelas yang sama. Kedua-dua akta (Akta Pendidikan 1981 dan Akta Kanak-kanak 1989) tersebut telah mengambil kira cadangan-cadangan dalam Laporan Warnock. Hal ini selari dengan apa yang berlaku di Amerika. Perubahan yang berlaku berkait rapat dengan kesedaran masyarakat dan dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan terhadap pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas di Britain.<br />
(artikel dari modul ppg)</div>redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-76692657485517197422011-07-27T21:17:00.000-07:002011-07-27T22:25:56.186-07:00Objektif dan rasional pendidikan pemulihanObjektif Pendidikan Pemulihan<br />
<br />
<div style="text-align: justify;">Pendidikan pemulihan yang diamalkan di Malaysia terbahagi kepada pemulihan dalam darjah yang perlu dilaksanakan oleh guru mata pelajaran setiap akhir sesi pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan. Manakala satu lagi bentuk pendidikan pemulihan yang sedang diamalkan ialah pendidikan pemulihan khas di mana murid-murid yang gagal menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira ditempatkan setelah guru mata pelajaran melaksanakan program pemulihan dalam darjah.</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;">Realiti yang berlaku sekarang ini di sekolah-sekolah ialah kegagalan, kesukaran, dan kekangan-kekangan yang menyebabkan guru-guru mata pelajaran tidak dapat melaksanakan program pemulihan dalam darjah. Kekangan seperti jumlah pelajar yang terlalu ramai sehingga mencecah 40 - 45 orang murid dalam sebuah darjah menyebabkan guru tidak mampu melaksanakan program pemulihan dalam darjah. Beban tugas lain yang terlampau banyak juga menyebabkan guru tidak berupaya melaksanakan program pemulihan dalam darjah dengan berkesan. Hasilnya murid yang tidak dapat menguasai satu kemahiran pada peringkat awalnya akan terus mengumpul kegagalan dan kekecewaan ke tahun-tahun seterusnya.</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;">Objektif pendidikan pemulihan amat murni agar guru-guru membantu murid-murid yang gagal menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira sehingga murid-murid ini berjaya menguasainya dan meneruskan pembelajaran mereka bersama rakan-rakan lain.<br />
<br />
Melalui program pendidikan pemulihan murid-murid yang lemah juga berpeluang untuk mendapat hak yang sama seperti yang dinikmati oleh rakan-rakan sebaya dengan melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti sosial sama ada di dalam dan di luar bilik darjah. Kegagalan murid untuk turut serta dalam aktiviti sosial di sekolah mereka dengan sendirinya dapat di atasi setelah mereka melalui program pendidikan pemulihan di sekolah. Justeru itu murid-murid pemulihan ini akan mendapat layanan dan kemudahan yang sesuai dengan tahap kebolehan mental mereka tanpa wujudnya kecurigaan dan kebimbangan oleh pihak-pihak tertentu.<br />
<br />
<br />
<br />
</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div><div style="text-align: justify;"><br />
</div>redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-51836612633063509812011-07-27T20:40:00.000-07:002011-07-27T20:40:31.432-07:00Konsep Pendidikan Pemulihan<!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:TrackMoves/> <w:TrackFormatting/> <w:DoNotShowComments/> <w:PunctuationKerning/> <w:ValidateAgainstSchemas/> <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid> <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent> <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText> <w:DoNotPromoteQF/> <w:LidThemeOther>EN-US</w:LidThemeOther> <w:LidThemeAsian>X-NONE</w:LidThemeAsian> <w:LidThemeComplexScript>AR-SA</w:LidThemeComplexScript> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables/> <w:SnapToGridInCell/> <w:WrapTextWithPunct/> <w:UseAsianBreakRules/> <w:DontGrowAutofit/> <w:SplitPgBreakAndParaMark/> <w:DontVertAlignCellWithSp/> <w:DontBreakConstrainedForcedTables/> <w:DontVertAlignInTxbx/> <w:Word11KerningPairs/> <w:CachedColBalance/> <w:UseFELayout/> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> <m:mathPr> <m:mathFont m:val="Cambria Math"/> <m:brkBin m:val="before"/> <m:brkBinSub m:val="--> <m:smallfrac m:val="off"> <m:dispdef> <m:lmargin m:val="0"> <m:rmargin m:val="0"> <m:defjc m:val="centerGroup"> <m:wrapindent m:val="1440"> <m:intlim m:val="subSup"> <m:narylim m:val="undOvr"> </m:narylim></m:intlim> </m:wrapindent><!--[endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" DefUnhideWhenUsed="true"
DefSemiHidden="true" DefQFormat="false" DefPriority="99"
LatentStyleCount="267"> <w:LsdException Locked="false" Priority="0" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Normal"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="heading 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 7"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 8"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 9"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 7"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 8"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 9"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="35" QFormat="true" Name="caption"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="10" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Title"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="1" Name="Default Paragraph Font"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="11" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtitle"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="22" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Strong"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="20" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="59" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Table Grid"/> <w:LsdException Locked="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Placeholder Text"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="1" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="No Spacing"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Revision"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="34" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="List Paragraph"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="29" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Quote"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="30" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Quote"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="19" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtle Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="21" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="31" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtle Reference"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="32" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Reference"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="33" SemiHidden="false"
UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Book Title"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="37" Name="Bibliography"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" QFormat="true" Name="TOC Heading"/> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
</style> <![endif]--> </m:defjc></m:rmargin></m:lmargin></m:dispdef></m:smallfrac><br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-family: "Arial","sans-serif";">Menurut Mat Nor Husin dan Jais Sahok 1990, konsep pendidikan pemulihan khas ialah pendidikan yang diberikan kepada murid-murid yang gagal di peringkat bilik darjah kerana tidak menerima isi pelajaran seperti pencapaian rakan sebaya mereka yang tidak bermasalah. Bersandarkan kepada pendapat tersebut pendidikan pemulihan khas dapat dirumuskan sebagai satu perkhidmatan yang diadakan khusus untuk murid–murid yang menghadapi kesulitan pembelajaran khususnya dalam menguasai satu-satu kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira yang merupakan fokus utama dalam Kurikulum Baru Sekolah Rendah” .</span></div>redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-28555652271424134572011-07-27T20:20:00.000-07:002011-07-27T20:43:32.612-07:00Pendidikan Pemulihan: Pengenalan<m:smallfrac m:val="off"> <m:dispdef> <m:lmargin m:val="0"> <m:rmargin m:val="0"> <m:defjc m:val="centerGroup"> <m:wrapindent m:val="1440"> <m:intlim m:val="subSup"> <m:narylim m:val="undOvr"> </m:narylim></m:intlim> </m:wrapindent> </m:defjc></m:rmargin></m:lmargin></m:dispdef></m:smallfrac><br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-family: "Arial","sans-serif";">Bahagian Sekolah-sekolah, Kementenian Pendidikan dalam pekeliling KP (BS) 8502I5IPKIJ1d. V (26) bertanikh 8 Januani 1986 telah mendefinisikan pengajaran pemulihan sebagai satu usaha dalam pendidikan untuk mengatasi masalah pembelajaran murid-murid lemah di sekolah-sekolah rendah, khususnya ditumpukan kepada kemahiran asas membaca, menulis dan mengira, di bawah kelolaan guru-gunu pemulihan yang telah menerima latihan khas dalam bidang ini.</span></div><div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-family: "Arial","sans-serif";">Ini bermaksud pendidikan pemulihan adalah satu program pengajaran dan pembelajaran yang dikelolakan oleh guru yang mendapat latihan khas untuk membantu murid-murid yang gagal menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira. Bantuan yang diberikan sudah tentu melibatkan keseluruhan aspek pedagogi dan psikologi yang dikuasai guru dari latihan khas yang diikuti. </span></div>redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-6862968335284284703.post-36210340134585541162011-07-27T07:47:00.000-07:002011-07-27T21:23:52.738-07:00Selamat Datang<div style="text-align: justify;">Terima kasih atas kunjungan anda ke laman<span style="color: blue;"> redhareaders</span>. <span style="color: blue;">redhareaders <span style="color: black;">adalah sebuah laman ilmu yang dibangunkan untuk kita saling berkongsi ilmu dan pengalaman. Segala maklumat yang terdapat dapat dalam laman ini adalah hasil dari pembacaan dan perkongsian ilmu antara saya dan pelajar-pelajar dibawah bimbingan saya. Terima kasih, tahniah dan penghargaan buat semua bekas pelajar KPLI-SR Pendidikan Pemulihan Khas Ambilan 2008, 2009, 2010 dan KPLI-SR KDC IPG Kampus Tuanku Bainun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Semoga kalian dapat melaksanakan tugas sebagai guru yang cemerlang dan melahirkan insan yang gemilang. Semoga ilmu yang dikongsi semasa di IPGKTB dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya demi anak bangsa yang memerlukan bantuan anda. Selamat Bertugas!</span></span><br />
<br />
<span style="color: blue;"><span style="color: black;">Terima kasih tak terhingga kepada semua rakan pensyarah sama ada dalam jabatan ilmu pendidikan atau luar jabatan yang tak jemu menghulurkan kerjasama dalam setiap aktiviti peringkat jabatan dan peringkat ipg yang dianjurkan oleh jabatan ilmu pendidikan. </span></span></div><div style="text-align: justify;"><span style="color: blue;"><span style="color: black;"><br />
</span></span></div><div style="text-align: justify;"><span style="color: blue;"><span style="color: black;"><span style="color: blue;">redhareaders</span> mengalu-alukan kunjungan anda walau siapa pun anda dan di mana saja anda berada kita berkongsi maklumat semoga beroleh sejahtera. <span style="color: blue;">redhareaders</span> sentiasa terbuka minda untuk menerima sebarang komen membina demi kebaikan bersama. Semoga kita dirahmati Allah sentiasa.</span></span></div><div style="text-align: justify;"><span style="color: blue;"><span style="color: black;"> </span></span></div><div style="text-align: justify;"><span style="color: blue;"><span style="color: black;">terima kasih</span></span></div><div style="text-align: justify;"><span style="color: blue;"><span style="color: black;"><span style="color: blue;">redhareaders.(RBA)</span></span></span></div><div style="text-align: justify;"></div><div style="text-align: justify;"><span style="color: blue;"><span style="color: black;"><span style="color: blue;"><span style="color: black;">email : redhareaders@gmail.com atau ridziptb@yahoo.com</span> </span></span></span></div><div style="text-align: justify;"></div><div style="text-align: justify;"></div>redhareadershttp://www.blogger.com/profile/09630768592007501359noreply@blogger.com0