Wednesday 27 July 2011

Konsep Pendidikan Pemulihan


Menurut Mat Nor Husin dan Jais Sahok 1990, konsep pendidikan pemulihan khas ialah pendidikan yang diberikan kepada murid-murid yang gagal di peringkat bilik darjah kerana tidak menerima isi pelajaran seperti pencapaian rakan sebaya mereka yang tidak bermasalah. Bersandarkan kepada pendapat tersebut pendidikan pemulihan khas dapat dirumuskan sebagai satu perkhidmatan yang diadakan khusus untuk murid–murid yang menghadapi kesulitan pembelajaran khususnya dalam menguasai satu-satu kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira yang merupakan fokus utama dalam Kurikulum Baru Sekolah Rendah” .

4 comments:

  1. Penguasaan KEMAHIRAN ASAS 3M adalah amat penting bagi pelajar sekolah rendah.

    ReplyDelete
  2. pada pendapat saya, pendidikan pemulihan ini sangat baik kerana dapat memberi peluang kepada mereka yang ketinggalan dalam pelajaran supaya dapat menguasai apa yang dipelajari seperti kemahiran 3m secara berperingkat. justeru, guru yang pakar harus menjadi tenaga pengajar bagi menjayakan program ini..
    drpd : Muhammad Fakhru Razi bin Hashim
    kelas : 3 ppismp math/pi/ b2

    ReplyDelete
  3. salam... saya nak tanya... boleh terangkan lagi secara terperinci tentng 'latihan khas' bagi guru-guru pemulihan? dan berapakah tempoh yang diambil bagi guru-guru pemulihan menjalani latihan khas itu?
    p/s daripada : muhammad abu abdillah dulkarim

    ReplyDelete
  4. salam, secara keseluruhannya pendidikan di awal usia yang berkesan adalah amat penting.Namun begitu, sesetengah kanak - kanak dilahirkan sudah mempunyai masalah kecerdasan mental.Pendekatan yang diambil oleh KPM dengan melatih guru - guru latihan khas agar setiap kanak - kanak yang terdiri daripada golongan lemah daya fikiran mendapat pendidikan yang sempurna.
    drpd : NIK MUHAMMAD HAFIZUDDIN BIN ISMAIL

    ReplyDelete