Wednesday 27 July 2011

Pendidikan Pemulihan: Pengenalan


Bahagian Sekolah-sekolah, Kementenian Pendidikan dalam pekeliling KP (BS) 8502I5IPKIJ1d. V (26) bertanikh 8 Januani 1986 telah mendefinisikan pengajaran pemulihan sebagai satu usaha dalam pendidikan untuk mengatasi masalah pembelajaran murid-murid lemah di sekolah-sekolah rendah, khususnya ditumpukan kepada kemahiran asas membaca, menulis dan mengira, di bawah kelolaan guru-gunu pemulihan yang telah menerima latihan khas dalam bidang ini.

Ini bermaksud pendidikan pemulihan adalah satu program pengajaran dan pembelajaran  yang dikelolakan oleh guru yang mendapat latihan khas untuk membantu murid-murid yang gagal menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira. Bantuan yang diberikan sudah tentu melibatkan keseluruhan aspek pedagogi dan psikologi yang dikuasai guru dari latihan khas yang diikuti.

3 comments:

  1. salam..saya dapat simpulkan di sini bahawa, pendidikan pemulihan adalah sejenis pendidikan yang dijalankan untuk membantu murid-murid lambat dalam pembelajaran di sekolah agar mereka tidak terus ketinggalan dalam proses pendidikan di sekolah dan dapat seiring dan setaraf dengan rakan mereka yang lain..
    drpd:Shahirah izzati shaik osman(maths 2)

    ReplyDelete
  2. salam sejahtera,
    pendidikan pemulihan khas adalah satu langkah yang perlu diberi perhatian kerana ia membantu mereka yang lemah untuk menguasai kemahiran 3M. ia juga bermatlamat untuk membasmi pelajar yang buta huruf. jika tidak, pelajar-pelajar ini akan mengalami kepayahan untuk bersaing dengan pelajar-pelajar lain apabila memasuki ke alam sekolah menengah dan peringkat yang lebih tinggi lagi. dengan kemajuan teknologi dan perubahan dunia yang semakin moden, pendidikan amatlah penting untuk negara yang mempunyai rakyat yang celik pelajarannya.
    p/s daripada : Roland Kula (math 2)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum,
    pendidikan pemulihan disini merupakan satu langkah mulia dalam membantu golongan yang lemah dalam pelajaran agar tidak tercicir dari arus pendidikan.
    p/s daripada : muhammad nazrin (math 2)

    ReplyDelete